هنر میناکاری روی شیشه

سیر تحول میناکاری روی شیشه

هنر میناکاری روی شیشه

مقدمه

میناکاری روی شیشه از قديمی ترين هنرها است که در ایران سابقه دیرینه دارد و آداب و رسوم هر منطقه ای به این هنر تاثیرگذار بوده و به همین دلیل است که انواع و اقسام میناکاری روی شیشه در سراسر دنیا دیده می شود. میناکاری روی شیشه از زمان های قدیم در کشور ایران رواج داشته و خانه های قدیمی با شیشه های میناکاری شده دوران قاجار، مهم ترین گواه بر این سخن که این هنر از زمان های قدیم در کشور ما ریشه داشته است.

میناکاری روی شیشه

میناکاری روی شیشه از زیباترین هنرها است

صنایع دستی میناکاری روی شیشه

هنرمندان و اساتید میناکاری، صنایع دستی این هنر را تهیه کرده و به مردم و دوستداران هنر عرضه می کردند. البته برای انجام این هنر لازم است که اصول و قواعد آن را یاد بگیرید. کسب تجربه در این هنر، نقش اصلی را بازی می کند. شیشه های میناکاری شده هم از یک طرف باعث ورود نور به داخل منزل شده و از طرف دیگر به زیبایی بصری کمک می کنند.

در صورتي كه به محيط هاي رنگارنگ علاقمند هستيد، مي توانيد با میناکاری روی شیشه ، كارآفريني كنيد. البته لازم نيست كه حتما نقاش ماهري باشيد تا بتوانيد اين كار را انجام دهيد. فقط طرح اوليه خود را در ابتدا روي كاغذ پياده كرده و بعد آن را اجرايي كنيد. البته رنگ های مینا می تواند روی سطوح مختلفی مانند فلز هم قرار گیرد. با قلم مو می توانید رنگ های میناکاری را روی سطوح شیشه ای بکشید.

شیشه لعابی، از تکنیک هایی است که در شیشه های لوکس استفاده می شود و حداقل تا اوایل دوره مدرن در مراکز مهم این شاخه عجیب هنرهای تزئینی دیده می شود ، اگرچه بعد از دو قرن به رویه مد تبدیل شده، بنابراین پس از ظهور در مصر باستان ، ابتدا در مراکز مختلف یونانی-رومی امپراتوری روم ، سپس مصر و سوریه ، و به دنبال آن در ونیز قرون وسطایی ، شیشه های میناکاری وجود داشت ، از آنجا در سراسر اروپا ، به ویژه به روم گسترش یافت. پس از افول امپراطوری از اواسط قرن هجدهم ، در اواخر قرن نوزدهم توسط شیشه سازان فرانسوی دوباره در سبک های جدید احیا شد. میناکاری روی فلز در طلا سازی و جواهرات به رویه ثابت تبدیل شد و اگرچه به نظر می رسد شیشه های میناکاری در بعضی از نقاط زیاد مورد توجه قرار نگرفته اند.

این روش همچنین در پنجره های شیشه رنگ آمیزی ، با سایر تکنیک ها ، مورد استفاده قرار می گیرد و بعضی اوقات برای مینیاتورهای پرتره و نقاشی های دیگر روی شیشه های تخت استفاده شده است.

میناکاری روی شیشه

میناکاری روی شیشه، دکوراسیون منزل شما را چند برابر زیباتر نشان خواهد داد.

 روش های میناکاری روی شیشه

شیشه با مخلوط کردن شیشه پودر شده ، یا از قبل رنگ آمیزی یا شیشه شفاف مخلوط با رنگدانه ها ، با چسب از قبیل صمغ عربی لعاب داده می شود ، که یک ماده مایع غلیظ به شما می دهد تا با برس رنگ شود. به طور کلی رنگ های مورد نظر فقط هنگام میناکاری قطعه ظاهر می شوند و این بر مشکلات هنرمند می افزاید. در میناکاری فلز ، از کتیرای صمغی می توان برای ایجاد لبه های تیز در قسمت های نقاشی شده استفاده کرد. رنگ بر روی ظرف اعمال می شود ، که قبلا کاملا شکل گرفته است. ظروف شیشه میناکاری شده درون کوره قرار می گیرند تا پخته شوند. اگر می خواهید که شیشه هایی با شکل های دلخواه خود را داشته باشید، می توانید آن ها را اول ذوب کرده و بعد از آن روی آن ها رنگ های میناکاری را اجرا کنید.

طی چند سال اخیر میناکاری روی شیشه با میله آهنی بلندی انجام می شد تا این که روش های دیگری هم ایجاد شد. در میناکاری روی شیشه می توان هم قبل از کوره و هم بعد از کوره از قلمه استفاده کرد. براساس روش های جدید می توان با دمای حرارت بالا هم میناکاری روی شیشه به راحتی انجام داد. برخی میناکاران، شیشه ها را با ذوب، پهن و برخی دیگر باریک می کردند. همین روش باعث می شد که ظروف شیشه ای با اشکال منظم و نامنظم میناکاری شده شکل بگیرد که زیبایی و جلوه خاص خود را دارند.

میناکاری روی شیشه

لیوان های میناکاری روی شیشه، از زیباترین محصولات به شمار می روند.

سیر تحول میناکاری روی شیشه

در برخی اوقات ته ظروف شیشه ای که گرم نشده اند را با رنگ های میناکاری شده، رنگ آمیزی می کنند تا کاملا صاف و یک دست شوند. این روش زمانی در ونیز انجام می شد و از آن جایی که ریزش رنگ در این قسمت ها خیلی زیاد بود خیلی زود کنار گذاشته شد. امروزه از قلم های میناکاری استفاده می شود تا ظروف کاملا بدرخشند. روش میناکاری روی لایه فلزی ، چیزی است که ما هر روز با آن روبرو می شویم – که در اجاق ها ، ظروف آشپزی ، روکش ساختمان و بسیاری از کاربردهای دیگر وجود دارد. هنگامی که روی جواهرات استفاده می شود، میناکاری به یک کار هنری تبدیل می شود که شی تزئینی را به چیزی زیبا تبدیل می کند.

هنر میناکاری هنر باستانی است و قدمت آن به سال 1400 قبل از میلاد مسیح باز می گردد که در مایکن (1400 پس از میلاد) ، یونان باستان (600 پس از میلاد) ، امپراتوری بیزانس (قرن 8 – 12 میلادی) و قرن 19 و 20 شکوفا شد.

میناکاری روی شیشه

محصولات میناکاری روی شیشه را از فروشگاه هنر مینا با قیمت مناسب خریداری کنید.

نتیجه گیری

میناکاری روی شیشه مانند هر كار و شئي ديگري سير تحول خود را داشته است. اين هنر زيبا و دوست داشتني در اروپا هم طرفداران خاص خود را دارد و البته اين هنر از ايران به اروپا وارد شد و هنرمندان اروپايي از آن استقبال كردند. در میناکاری روی شیشه، هنرمند می تواند شیشه را ذوب کرده و به آن شکل بخشیده و بعد از آن را با رنگ های میناکاری، رنگ آمیزی کند. در دوران اولیه با میله های بلندی، ظروف را با رنگ های میناکاری، رنگ آمیزی می کردند و به تدریج قلم مو جایگزین آن شد. می توانید ظروف شیشه ای میناکاری شده را با قیمت مناسب از فروشگاه فیزیکی / آنلاین شرکت هنر مینا با قیمت مناسب خریداری کنید. این ظروف دکوراسیون منزل شما را چند برابر زیباتر نشان خواهند داد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *