میناکاری روی چوب

زيبايي های چشم نواز آثار ميناكاری روي چوب

هنر میناکاری روی چوب

مقدمه

ایران زمین از دیرباز دارای فرهنگ و تمدنی یگانه بوده است. از دل این سرزمین کهن هنرهای کهن نیز برخواسته است. هنر میناکاری نیز از جمله مواردی است که با جلوه های بس روح انگیز خود دل هر علاقمندی را مجذوب خود می کند.

هنرمیناکاری بر روی موادی از جمله مس، نقره، طلا، شیشه و چوب کار می شود. صنایع دستی چوبی به خودی خود حس آرامش بخش و لذت بخشی به انسان می دهد، حالا فکر کنید هنر بسیار ارزشمند دیگری مثل میناکاری نیز به آن اضافه شود. تصور کنید تا چه حد تحسین برانگیز و بی مثال خواهد بود. یکی از شاخه های این هنر دیرینه سرزمین باستانی ما ميناكاری روي چوب است. این هنر جلوه ای از ذوق بی مثال استادکارانی است که از دست ایشان بر روی چوب نقش می بندد. ميناكاری روي چوب از دیرباز در انواع لوازم منزل مورد استفاده قرار می گرفته است. از جمله می توان صندوق های چوبی و قاشق ها و بشقاب هایی را نام برد که ميناكاری روي چوب آن ها به جهت تزیین به کار می رفته است. امروزه با توجه به کم رنگ تر شدن این هنر در لوازم مورد استفاده روزانه، از آن بیشتر در لوازم صرفا تزیینی استفاده می شود. دیوارکوب های چوبی میناکاری شده مثال بارزی از این هنر هستند.

میناکاری روی چوب

دیوارکوب ميناكاری روي چوب

هنر میناکاری در طول زمان هرگز به فراموشی سپرده نشده است و مردم هنردوست کشور ما هنوز هم تمایل خاصی به داشتن حداقل یک نمونه از آن ها را دارند. ميناكاری روي چوب همچون میناکاری روی شیشه حتی برای گردشگرانی که از سایر کشورها به بازدید می آیند بسیار جالب به نظر می رسد؛ اما یک نکته ظریف در رابطه با این دست از آثار هنری، مطابقت دادن آن با سبک زندگی مدرن امروزی است. به نحوی که علاوه بر زینت بخشی این قسمت از حس مخاطب نیز در نظر گرفته شده باشد. در حال حاضر استادکاران با انتخاب به جای خود در طرح و رنگ و وسیله تزیینی از این مساله غافل نشده اند و همچنین از موارد ميناكاری روي چوب را میتوان ظروف چوبی با چوب هایی همچون چوب بامبو که قابل شستشو بوده و قابل استفاده هستند نام برد.

برای انجام ميناكاری روي چوب ابتدا باید قطعه مورد نظر را با رنگ مخصوص مثل آکرولیک یا صدفی بپوشانیم. روش رنگ کاری هم به شیوه مخصوص خود باید صورت گیرد. بعد از اینکه کار کاملا خشک شد پس از ریزه کاری های مناسب از رنگهای مخصوص با وسیله خاص مورد استفاده در میناکاری برجستگی های رنگی را ایجاد می کنیم. با خلاقیت و استفاده از رنگ های گوناگون  می توانیم نقش و نگاری بی نظیر را خلق کنیم. غالبا رنگ لاجوردی و آبی بر تمامی رنگ ها قالب است بخاطر اين كه خاص میناکاری محسوب می شود.

طراحی هنر ميناكاری روي چوب اگر با نوشته و یا تصاویر خاصی همراه باشد، آنگاه بار دیگر جلوه ای متفاوت و متمایز به کار دست هنرمند می افزاید. این نوع از کارها می تواند در قالب یک تابلوی منقوش به آیاتی از قرآن کریم بوده و یا حتی بیت شعری از اشعار ناب و بی مثال فارسی باشد. تابلویی با این ویژگی ها بی شک زیبایی بی مانندی بر روی دیوار خانه ها و یا محل کار خواهد بخشید که دل هر بیننده ای را شیفته خود می کند.

کارهای هنری که روی چوب صورت می گیرد جلوه بسیار ویژه ای به آن می بخشد. یکی از زیباترین تکنیک های صورت گرفته روی چوب میناکاری است؛ در صورتی که صنایع دستی هنری با روش های دیگری چون خاتم کاری تلفیق شود زیبایی دو چندانی را به اثر خواهد بخشید که چشم هر بیننده اهل ذوقی را به خود جذب می کند. البته این نکته نیز حایز اهمیت است که هر چه کار روی چوب بیشتر باشد، ارزش بیشتری نیز در پی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که پیاده کردن هنر دست هنرمند بر روی چوب به تنهایی به خلق اثری در خور می انجامد؛ حال آنکه تلفیق هنری برجسته و اصیل چون ميناكاری روي چوب، هم به آن اضافه شود، به حدی چشم نواز خواهد بود که همگان اثر را ستايش خواهند كرد. از آنجایی که تولید این دست از آثار بسیار زمان بر هستند و نیازمند به ظرافت های خاص میناکاری روی چوب می باشد، در نتیجه از لحاظ اقتصادی بسیار قیمتی و ارزنده محسوب می شوند.

میناکاری روی چوب

ساعت خاتم و ميناكاری روي چوب

میناکاری روی چوب

تابلو چوبی ميناكاری روي چوب و ملیله

گذشته از نوع اثر اندازه ها و ابعاد مختلفی برای این صنایع دستی فراهم شده است، که همین موضوع هم باعث می شود شما طبق مکان مورد نظر از اندازه های دلخواه خود بهره مند شوید. ضمنا با توجه به اینکه چوب نسبت به سایر موارد دیگر چون مس و نقره و سفال از وزن کمتری برخوردار است، همین موضوع هم می تواند ویژگی برتری برای خرید این دسته از محصولات باشد برای آن دسته از عزیزانی که دوست دارند کار دارای وزن کمتری باشد. نکته دیگری که حایز اهمیت است رنگ های گوناگون انواع چوب های موجود به کار رفته در این آثار است که دست خریدار را برای انتخاب و حتی ست کردن با سایر لوازم موجود در مکان مورد نظر باز می گذارد.

از جمله نمونه های محصولات ميناكاری روي چوب می توان به جعبه دستمال کاغذی، ساعت دیواری، بشقاب آویز، تابلو نوشته، گلدان، تندیس، صندوقچه، آینه، جعبه جواهرات، شکلات خوری، قلمدان و … اشاره کرد.

میناکاری روی چوب

تندیس بوته سرکج , ميناكاری روي چوب

امروزه بسیاری از اهالی دارای ذوق و قریحه هنری می توانند یکی از شاخه های میناکاری را فراگرفته و خلاقیت خود را چاشنی کار کنند. درنتیجه منبع درآمدی برای آنان به شمار می آید.

نتیجه گيري

از بهترین گزینه های انتخاب یک یادگاری برای یک دوست یا دادن هدیه ای به یکی از آشنایان یا اقوام و یا اعضای خانواده یکی از همین نمونه کارهای میناکاری روی چوب است. شما با خرید یک نمونه از آثار ميناكاری روي چوب نه تنها یک کار دستی بی نظیر که ارمغان آور بوی فرهنگ و تمدن سرزمین مادری مان است را از آن خود می کنید، بلکه باعث شعف و رضایت خاطر مخاطب نیز خواهید شد. می توانید طبق سلیقه مخاطبتان یکی از موارد ميناكاری روي چوب را برگزینید که با تکنیک های هنری دیگری همچون خاتم کاری، ملیله دوزی، سیاه قلم، مینیاتور,معرق و … آمیخته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *