نگهداری از ظروف میناکاری در اقلیم چهار گانه ایران

نگهداری از ظروف میناکاری در اقلیم چهار گانه ایران

نگهداری از ظروف میناکاری در اقلیم چهار گانه ایران

مقدمه

ظروف میناکاری یکی از دوست داشتنی ترین لوازمی است که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. در صورتی که بتوانید از این ظروف بخوبی نگهداری کنید، آن ها به میراث خانوادگی شما تبدیل خواهند شد. حفظ و نگهداری این ظروف موجب خواهد شد تا در مدت زمان مدیدی همچنان قابل استفاده باشند.

نگهداری مناسب ظروف میناکاری

توصیه می کنیم که با برس های خشن، ظروف میناکاری را تمیز نکنید. این ابزارها، باعث خراش روی سطح خارجی ظروف خواهند شد. می توانید با اسفنج نرمی که آن را مرطوب کرده اید، ظروف میناکاری را تمیز کنید.

شما می توانید با اسفنج، سطوح داخلی و خارجی ظروف را تمیز کنید تا مانند روزهای اول، براق و درخشان به نظر برسند. استفاده از وسایل تیز و خشن و برنده باعث خواهد شد تا رنگ های میناکاری کدر شده و مانند گذشته، شفاف و درخشان به نظر نرسند.

عدم استفاده از مواد شیمیایی برای نظافت ظروف میناکاری

اگرچه رنگ های میناکاری روی ظروف با پخت در کوره روی سطح خارجی ظرف قرار می گیرند و این رنگ ها نسبت به مواد شیمیایی مقاوم هستند ولی در هر صورت توصیه می کنیم که با مواد شیمیایی حتی با دوز کم این ظروف را تمیز نکنید.

برخی از مواد شمیایی با دوز بالا می توانند به رنگ های میناکاری آسیب های جدی را وارد کنند. در صورتی که تمایل به استفاده از مواد شیمیایی برای نظافت این ظروف را داشته باشید، می توانید با کارشناسان شرکت صنایع دستی هنر مینا در این زمینه مشورت کنید. البته به طور مسلم، این کارشناسان استفاده از مواد شیمیایی را برای نظافت و تمیزی ظروف مجاز نمی دانند.

قرار ندادن ظروف در مایکرویو و حرارت مستقیم اجاق گاز

اگرچه حرارت کوره پخت ظروف میناکاری نسبت به مایکرویو بیشتر است ولی با این وجود توصیه می کنیم که این ظروف را در داخل مایکرویو یا در برابر حرارت مستقیم اجاق گاز قرار ندهید. ممکت است این نوع ظروف آسیب دیده یا حتی باعث آتش سوزی منزل یا محل شما شود.

احتیاط هنگام حمل با دست

ظروف میناکاری با سفال یا مس ساخته می شوند، افتادن یک ظرف میناکاری مسی روی زمین ممکن است مسئله ای نباشد ولی در صورتی که با نوک تیزی برخورد کند باعث خراشیدگی عمیق سطح خارجی محصول خواهد شد.

شست و شوی دستی ظروف میناکاری

توصیه می کنیم که این نوع ظروف در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. می توانید این ظروف را با دست و با شوینده های مجاز در بازار بشویید که این مواد شیمیایی به رنگ ظروف، آسیبی وارد نمی کنند.

خشک کردن آب روی سطوح خارجی و داخلی ظرف

شاید تا به حال تصور می کردید که باقی ماندن آب روی ظرف چندان مهم نیست و تبخیر آب می تواند راه حلی باشد ولی به تدریج لکه هایی روی سطح باقی خواهند ماند.

عدم سرو غذا در ظروف میناکاری

توصیه می کنیم که در این نوع ظروف، غذا میل نکنید. بخاطر این که برخی مواد غذایی مانند سرکه و آبلیمو می تواند رنگ این ظروف را دچار مشکل کند.

عدم تاثیر رطوبت و گرمای بیش از حد بر  ظروف میناکاری

ظروف میناکاری در کوره پخته می شوند ولی مطمئن باشید که گرمای و رطوبت بسیار زیاد به این نوع ظروف تاثیری ندارد.

دور نگه داشتن بچه ها از دسترسی به ظروف میناکاری

بچه ها را از دسترسی به ظروف میناکاری دور نگه دارید بخاطر این که شیطنت های بچگانه های آن ها باعث آسیب دیدن ظروف خواهد شد. کودکان ارزش هنری این ظروف را تشخیص نمی دهند.

نگهداری از ظروف میناکاری در اقلیم چهار گانه ایران

انواع آب و هوا

توضیح

گرم و مرطوب

جلوگیری از تاثیر رطوبت و باران به ظروف

گرم و خشک

جلوگیری از تاثیر گرمای بسیار شدید آفتاب بر ظروف

معتدل و مرطوب

جلوگیری از تاثیر بارش و رطوبت بسیار زیاد بر ظروف میناکاری

سرد و خشک

جلوگیری از تاثیر باران ، برف و عوامل شدید جوی بر ظروف

نتیجه گیری

نگهداری از ظروف میناکاری یکی از مهم ترین روش هایی است که باعث خواهد شد تا از آن ها بتوانید در مدت زمان مدیدی استفاده کنید. جلوگیری از تاثیر منفی شرایط اقلیمی و آب و هوا موجب خواهد شد تا این میراث خانوادگی برای نسل های بعدی شما به یادگار باقی بماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *