همه چیز در مورد هنر میناکاری

همه چیز در مورد هنر میناکاری

همه چیز درباره میناکاری

میناکاری هنری است که با استفاده از آن میتوان روی اشیاء مختلف از جنس مس ، طلا ، نقره ، برنج ، برنز و غیره طرح های زیبا ایجاد کرد.البته میناکاری بیشتر روی ظروف مسی انجام می شود.چون مس فلزی انعطاف پذیر ، محکم و چکش خوار است و مهم تر از همه اینکه قابلیت جذب لعاب آن بیش تر از دیگر فلزات است.

روی طلا هم میتوان میناکاری کرد.وقتی روی طلا میناکاری انجام می شود ، طلا هیچ گونه آسیبی نمی بیند و برای همین است که میتوان روی طلا طرح های ظریف و زیبا ایجاد کرد.

برای میناکاری از رنگ های مختلفی مثل قرمز ، سبز و رنگ های آبی استفاده می شود ، اما اصلی ترین رنگ مورد استفاده برای زمینه زیر نقوش ، آبی فیروزه ای است.مینا به معنی آسمان آبی است و بطور کلی وقتی صحبت از ظروف میناکاری شده می شود ، ناخودآگاه همه ما به فکر ظروفی به رنگ آبی لاجوردی یا فیروزه ای می افتیم.

طبق شواهد ، سابقه هنر میناکاری به 5000 سال قبل باز می گردد.برخی می گویند ریشه هنر میناکاری ایران است و معتقدند که در طول تاریخ از کشور ما به دیگر کشورها منتقل شده است ، اما برخی هم این ادعا را رد می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده و آثار بجا مانده متوجه می شویم که سابقه‌ی هنر میناکاری در ایران به زمان اشکانیان و ساسانیان باز می گردد و این هنر در دوره سلجوقیان رونق خاصی یافته است.

با توجه به اینکه از دوران قاجار نمونه های ظروف میناکاری زیادی مثل قلیان میناکاری شده ، آفتابه ، گلاب پاش میناکاری شده و غیره به جا مانده است ، متوجه می شویم که میناکاری در زمان قاجار وجود داشته است.در آن زمان معمولا پادشاهان قاجار و ثروتمندان از نمونه های میناکاری استفاده می کردند.

همه چیز درباره میناکاری

برای میناکاری ابتدا باید ظرف مسی مورد نظر توسط مس گر آماده شود.بعد از آن ظرف مورد نظر توسط استاد میناکار لعاب سفید رنگ داده می شود و پس از هر بار لعاب ، ظرف در کوره قرار می گیرد تا رنگ لعابش ثابت شود.سپس استاد میناکار با استفاده از رنگ های مختلف ، نقوش مختلف و زیبا را روی ظرف ایجاد می کند.نقش هایی که روی فلز ایجاد می شود ، به سلیقه و هنر استاد میناکار بستگی دارد.استاد ممک است نقش ها و طرح ها را مطابق با سفارشاتی که دریافت کرده است ، روی شیء ایجاد کند.در پایان هم ظرف نقاشی شده به کوره می رود تا رنگش ثابت شود.لازم به ذکر است که در این مرحله شیء حدود 400 تا 500 درجه سانتی گراد حرارت می بیند.

برای میناکاری از ابزار آلات مختلفی استفاده می شود که از مهمترین آنها میتوان به متر ، چکش از جنس چوب ، قلم مو ، سوهان ، پاشنه گرد ، انبردست کوچک اشاره نمود.

امروزه در کشور ما ، میناکاری بیشتر در شهر اصفهان انجام می شود.استادان و هنرمندان اصفهانی با استفاده از این هنر نقش های بسیار زیبا را را روی ظروف مختلف و زیورآلات ایجاد می کنند و علاقمندان از آنها استقبال می کنند.هنرمندان اصفهانی سبک های خارق العاده و نوینی را خلق می کنند که چشم هر بیینده ای را به خود جلب می کند.

در این مقاله سعی کردیم توضیحات کلی در مورد هنر میناکاری ، تاریخچه آن و نحوه ایجاد ظروف مبناکاری شده ارائه دهیم.اگر به جزئیات دقیق تری در مورد هر کدام از موارد ذکر شده نیاز دارید ، دیگر مقالات این سایت را مطالعه کنید و یا با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

اگر شما هم جز کسانی هستید که به هنر میناکاری علاقمند هستید و دوست دارید ، حداقل یک نمونه از اشیاء میناکاری شده را برای خود داشته باشید ، به فروشگاه هنر مینا که در زمینه فروش ظروف میناکاری اصفهان فعالیت می کند ، سری بزنید و محصول مورد نظر خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

و اگر هم دوست دارید خودتان هنر میناکاری را یاد بگیرید و نمونه های میناکاری زیبا را خودتان خلق کنید با شرکت در کلاس آموزش میناکاری در اصفهان می توانید به هدف خود دست یابید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *