هنر فیروزه کوبی چیست

هنر فیروزه کوبی چیست

هنر فیروزه کوبی چیست

فيروزه كوبي يكي از بهترين صنايع دستي است كه باعث زيبايي صنايع دستي مي شود. قدمت فيروزه كوبي به 60 سال قبل بر مي گردد. شخصي به نام يوسف حكيميان براي اولين بار در مشهد كار فيروزه كوبي را شروع كرد و حدود 20 سال بعد توسط شخصي حاج داداش به اصفهان منتقل شد. اين هنر باعث مي شود كه اشياء زيباتر به نظر برسند.

اصفهان، مهد فيروزه كوبي

هنر فیروزه کوبی در شهر اصفهان به قدري ريشه دواند و موجب شد كه به غير از جواهرات روي ظروفي مانند بشقاب، گلدان و آبپاش كار شود و همين موجب شد كه هنگام نگاه كردن به آن ها، چشمان شما هرگز خسته نشود. اين هنر در اصفهان به قدري گسترش يافت كه كارگاه هايي در سطح شهر اصفهان ايجاد شد و حتي برخي از كارهاي اين  هنر توسط زنان انجام مي شود. در حال حاضر فقط تعداد كمي از افراد در زمينه اين هنر در شهر اصفهان فعاليت مي كنند.

هنر فیروزه کوبی چیست

 

مراحل فيروزه كوبي

زماني كه محصول يا كالايي فيروزه كوبي مي شود در حقيقت يك محصول فلزي است كه قطعات كوچك فيروزه روي آن قرار مي گيرد و اين كار آن قدر ادامه مي يابد تا كل بدنه خارجي محصول فيروزه شده و زيبا به نظر برسد.

زرگري

اولين مرحله اي است كه فلز اصلي كالا مانند طلا، نقره، برنج توسط فلزكار به صورت دستي يا با دستگاه هاي پرس ساخته مي شود. پس از اين كه محصول ساخته شد، قستمتي از شیء كه قرار است روي آن فيروزه كوبي انجام مي شود مشخص مي شود. دور محصول يك رشته باريك از فلز محصول كنده شده و لحيم داده مي شود. اطراف محصول، ديواره اي در حدود 2 تا 3 ميلي متر ايجاد مي شود.  در صورتي كه قسمت فيروزه كوبي بخش زيادي را از مساحت شئي را اشغال مي كند فضاي خالي زيادي دارد، با رشته هاي خود فلز محصول با نقوشي مانند گل و بلبل و بوته و انواع و اقسام گياهان تزئين مي شود. اين كار باعث مقاومت و استحكام بيش تر محصول مي شود.

هنر فیروزه کوبی چیست

فيروزه كوبي

در هنر فیروزه کوبی ، هنرمندان از ضايعات فيروزه كه در كارگاه هاي فيروزه تراشي توليد مي شود را خريداري مي كند. اين قطعات شسته شده و بعد از آن متناسب با اندازه و دانه، انتخاب شده و كنار هم قرار مي گيرند و به اصطلاح دانه بندي مي شوند. در اين مرحله قسمتي از محصول كه قرار است روي آن فيروزه كوبي شود با دماي 30 درجه سانتيگراد حرارت داده شده تا نرم شود در اين زمان روي آن قطعات فيروزه، پاشيده مي شود تا همان سطح مربوطه فيروزه كوبي شود. قطعات فيروزه روي سطح لازم است طوري كنار هم قرار بگيرند تا هيچ فاصله اي بين قطعات سنگ وجود نداشته باشد.

به تدريج حرارت را افزايش مي دهند و پودر لاك را روي سطح سنگ ها مي پاشند تا قطعات فيروزه روي سطح محصول بيش تر فرو رود و در دل كار قرار بگيرد. حالا نوبت سرد كردن محصول است و زماني كه محصول سرد مي شود، قطعات فيروزه بيشتر به سطح محصول مي چسبند. قسمت هاي اضافي سنگ هاي فيروزه را مي سابند تا صاف و صيقلي شده و جلوه بهتري به محصول بدهد. در اين زمان است كه سنگ هاي به رنگ فيروزه درآمده و لاك بين سنگ ها هم تيره به نظر مي رسد. اين كار را آن قدر ادامه مي دهند تا سطح محصول يك دست به نظر برسد. برخي مواقع با بتونه فيروزه رنگ بنام گل مل انجام مي شود.

فیروزه کوبی

مهم ترين ابزارهاي فيروزه كوبي

  • قالب
  • چكش
  • دريل
  • چراغ گاز
  • چراغ بنزيني
  • گاز انبر
  • انبردست
  • پنس
  • منقاش
  • لوله هاي مختلف فلزي
  • سوهان
  • سنگ سمباده

نكته مهم در هنر فیروزه کوبی است كه قطعات سنگ هاي فيروزه لازم است كه با دقت هر چه بيش تري روي سطح محصول قرار گرفته و به آن بچسبد و اين كه هر چقدر نزديك هم قرار بگيرند محصول و كار به همان اندازه ارزشمندتر به نظر خواهد رسيد.

انواع ظروف فيروزه كوبي

شيريني خوري

يكي از  ظروف بسيار مهم براي فيروزه كوبي، شيريني خوري است و از آن جايي كه در مراسم مهماني از آن بيشتر استفاده مي شود به همين دليل بيشتر به چشم مي آيد و با شيريني هاي سنتي هم زيبايي فيروزه كوبي نمايان مي شود.

آجيل خوري

آجيل خوردن در مراسمي مانند شب يلدا، شب نوروز مهم بوده و ايرانيان به مناسبت هاي مختلف، آجيل را مصرف مي كنند. آجيل خوري باعث خواهد شد تا اتاق پذيرايي شما زيباتر به نظر برسد و در اندازه هاي مختلف و متفاوتي وجود دارد و هر كس مي تواند بنا به سليقه خود از آجيل خوري فيروزه كوبي استفاده كند.

هنر فیروزه کوبی چیست

چاي خوري

ايرانيان به چاي خوردن اهميت مي دهند و استكان ها و قندان فيروزه كوبي ، رنگ و بوي مهماني را به نحوي تغيير مي دهد كه اكثر مهمانان دوست خواهند داشت كه حداقل يك بار در همان استكان هاي كه فيروزه كوبي شده چايي ميل كنند. امروزه چايخوري هاي فيروزه كوبي شده به عنوان يكي از وسايل جهيزيه بوده كه نوعروسان آن را به منزل خود مي آورند.

قندان

قندان را بعد از سرويس چايخوري قرار داديم. در بازار انواع و اقسام قندان هاي كريستال، چوبي وجود دارد ولي در اين ميان قندان هاي فيروزه كوبي شركت هنر مينا به قدري زيبا و جذاب است كه شما ترجيح خواهيد داد حتما يكي از آن ها را خريداري كرده و استفاده كنيد.

قندان فیروزه کوبی

كاسه و بشقاب

محصولات فيروزه كوبي فقط به چايخوري و قندان محدود نمي شود و مي توان روي همه نوع ظروف به خصوص كاسه و بشقاب، كار فيروزه كوبي را به بهترين شكل ممكن انجام داد. حتي برخي از افراد ترجيح مي دهند كه بجاي دكوراسيون از آن ها استفاده كنند.

آينه و شمعدان

آينه و شمدان هنگام مراسم ازدواج بيش تر خريد و فروش مي شود.  اين نوع آينه و شمعدان به منزل نوعروس و تازه داماد جلوه خاصي مي بخشد و آينه در ابعاد مستطيل و دايره اي شكل در بازار هم وجود دارد.

گلدان

با گلدان هايي فيروزه كوبي شده منزل و محل شما زيبا به نظر خواهد رسيد. شما مي توانيد انواع و اقسام گلدان را از شركت هنر مينا خريداري كنيد.

كشكول

آخرين ظرفي كه مي توان روي آن اين هنر را به نمايش گذاشت، كشكول است و مانند گذشته فقط در دست درويشان كوچه و بازاري نيست. شما مي توانيد آن را در هر اندازه كه دوست داريد از فروشگاه هنر مينا خريداري كنيد.

نتيجه گيري

فيروزه كوبي يكي از بهترين هنرهايي است كه از قديم الايام وجود داشته و تا به الان هم بخاطر حمايت هنرمندان پابرجا مانده است. با مراحلي كه در اين مقاله ذكر شد انجام مي شود و روي ظروفي كه در اكثر خانه ها وجود دارد مي توانيد اين جلوه هاي زيباي اين هنر را ببينيد.

هنر مینا تولید کننده ظروف میناکاری در اصفهان با بهترین کیفیت می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *