زیر ساخت مینا

زیر ساخت مینا

مس

جهت ساخت یک ظرف مینا از فلزاتی استفاده می شود که بایستی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود باشند زیر ساخت این هنر زیبا از فلزاتی مانند مس طلا نقره و برنج می باشد که این فلزات بایستی دارای ویژگی  انعطاف پذیری چکش خواری و قیمت مناسب باشد. مسگر ظرفی را که تهیه می کند با توجه به سفارشاتی که هنر دوستان به او می دهند می باشد یعنی ظروف مینا می تواند به صورت بشقاب گلدان، گالش چایخوری ،قندان و .. باشد که در ابعاد مختلف تهیه می شود

مسی که برای ساخت ظروف مینا استفاده می شود بایستی عاری از هر گونه نا خالصی باشد مس هایی که دارای نا خالصی باشند قابلیت خوبی جهت زیر ساخت ظروف مینا ندارند زیرا اگر ظرف مینا و مس به کار رفته در ان دارای نا خالصی باشد ورقه ورقه شده و ترک خواهد خورد.

هنرمند مسگر پس از کشیدن طرح مینا روی مس آنرا قیچی کرده و با چکش زدن و استفاده از ابزار هایی مانند سمبه و .. شکل مورد نظر را روی مس پیاده می کند پس از آن ظرف چکش خورده را در کوره قرار می دهند و آنرا حرارت می دهند تا رنگ آن عوض شده و سرخ رنگ شود پس از آن ظرف را درون دوغاب  لعاب قرار می دهند گرم کردن قبل از دوغاب و لعاب باعث بهتر جذب شدن لعاب می شود پس از قرار دادن مس ها در لعاب آن ها را با دمای 600الی 900 درجه حرارت می دهند که این کار بستگی به ضخامت کار و ظرف دارد.

مس

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش مینا کاری اصفهان اینجا کلیک کنید.

لعاب

لعاب کاری از دیگر کار های هنرمندانه و لازم روی مس می باشد که قدمتی حدود 1700 ساله دارد لعاب به عنوان یک لایه شیشه ای مانند به عنوان پوشش سطح و بدنه ظروف مس استفاده می شود در واقع این پوشش باعث رنگین شدن ،براق شدن و صیقلی شدن آن را باعث خواهد شد و همچنین مانع نفوذ مایعات، گازها و دیگر موارد به فلز مس خواهد شد و در مقابل عوامل شیمیایی پایدار و مستحکم خواهد شد و بنابر این از اثر گذاری عوامل نا مساعد و مضر به فلز زیر ساخت مینا می کاهد لذا لعاب که به صورت دوغاب ظروف مسی را درون آن قرار داده و پس از پخت به صورت یک لایه شیشه روی ظروف مسی قرار می گیرد.

لعاب

انواع لعاب کاری

 1-لعاب کاری با استفاده از پیستوله هوا

2-غوطه ور کردن ظروف مس در دوغاب

3-ریختن دوغاب لعاب روی ظروف مینا

4-استفاده از پنل های الکترو استاتیک که رنگ به صورت پودر پاشیده شده و روی ظروف قرار می گیرد

مواد مورد استفاده از دوغاب به صورت عمده از فلدسپات،فلاکس، کاپولن، وسیلیس که مخلوط شده وبه صورت دوغاب در می آید .

اصفهان یکی از شهر های تولیدکننده ظروف مینا کاری در ایران است.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] کسب اطلاعات بیشتر در مورد زیر ساخت مینا اینجا کلیک […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *