تفاوت ميناكاري و مس و پرداز

تفاوت ميناكاري و مس و پرداز

تفاوت ميناكاري و مس و پرداز

مقدمه

صنايع دستي ايران و ميناكاري يكي از هنرهاي اصيل ايراني است و اساتيد بزرگ و برجسته اي در اين عرصه به چشم مي خورند. در اين عرصه مي توانيم طرح ها و الگوهاي خاص و منحصر به فردي را شاهد باشيم كه در محصولات و آثار به چشم مي خورد. آثار به قدري زيبا و جذاب است كه به زندگي مردم راه يافته و در دكوراسيون و زندگي روزمره مردم بسيار به چشم مي خورد. در اين مقاله به تفاوت هاي اين دو پرداخته مي شود.در مس و پرداز محصول در كوره قرار داده نمي شود.

تفاوت ميناكاري و مس و پرداز

 

ميناكاري

يكي از هنرهاي اصيل ايراني است كه هر روزه بر تعداد طرح ها و الگوهاي آن افزوده مي شود.  امروزه اين به قدري متنوع شده كه ديگر از حالت تزئيني خارج شده و به تدريج به زندگي مردم وارد شده است. ظرافت و هنرمندي در آن بسيار به چشم مي خورد و مي توانيد اصل هنر ايراني را در اين كار شاهد باشيد. تاريخچه آن به دوران قاجار برمي گردد و در آن دوران انواع ظروف و گوشواره هاي ميناكاري شده زياد به چشم مي خورد.  در اين هنر سطوح فلزي مانند مس، نقره و ساير فلزات انجام مي شود، ولي مس و پرداز بر خلاف اين هنر بوده و مي توان آن را بر روي سطوحي مانند چوب، شيشه و سفال هم انجام داد. مردم با محصولات آن آشنا هستند و در اكثر فروشگاه ها و فروشگاه هنر مینا تولیدکننده ظروف مینا کاری، اين محصولات بيش تر به فروش مي رسد.

تفاوت ميناكاري و مس و پرداز

در محصولات ميناكاري، پرداخت بعد از رنگ آميزي انجام مي شود.

مس و پرداز

اين هنر را مي توان معادل ميناكاري ناميد. هردو خاستگاه و منشاء مشتركي دارند و البته نتيجه نهايي هر دو روش نسبت به هم متفاوت است. البته قدمت هنر و مس نسبت به ميناكاري كمتر است و البته در اين هنر، از رنگ و طرح ها به گستردگي استفاده مي شود. اين هنر تازه و بكر  بوده و هنوز در مراحل اوليه است و هنوز خيلي از عرصه ها بكر و دست نخورده است. از آن جايي كه نسل نوجوان به دنبال تنوع و ظرافت است به همين دليل مي توان گفت كه ميناكاري يكي از هنرهايي است كه مي توان به آن اميد بست كه در آينده بيش تر از اين توسعه و گسترش بيابد.

محصولات مس و پرداز هم زيبايي خاص خود را دارند

روش ساخت محصولات ميناكاري

  1. توليد زير ساخت محصول ميناكاري توسط استاد
  2. لعاب دهي و پخت تا دماي 700 درجه سانتيگراد از 3 تا 4 بار
  3. طراحي و نقاشي طرح دلخواه روي محصول
  4. رنگ آميزي نقوش روي محصول
  5. پخت در دماي 400 تا 500 درجه سانتيگراد
  6. لعاب مجدد به منظور حفاظت از عوامل بيروني مانند ضربه و مواد شيميايي

تفاوت بارز ميناكاري و مس و پرداز

تفاوت بارز ميناكاري و مس و پرداز اين است كه به محصول ، لعاب داده نمي شود. هنرمند در اين كار ، نقش را روي محصول ترسيم كرده و بعد از آن پرداخت مي شود. لايه پلي استر روي كار كشيده شده و در كوره گذاشته مي شود. هنرمند با دقت هر چه تمام تر روي محصول كار مي كند تا بتواند محصولي منحصر به فرد را ايجاد كرده و به مشتريان و خريداران عرضه كند. رنگ آميزي در ميناكاري يكدست و همه رنگ ها آبي بوده كه از رنگ آبي آسمان الهام گرفته شده است. بيش تر از رنگ هاي آبي و سفيد استفاده مي شود. طرح هاي اسليمي و طرح هاي طبيعت با ظرافت و دقت خاصي روي محصول ترسيم مي شود. اين نوع ويژگي ها در محصولات مس و پرداز ديده نمي شود. ظرافت و زيبايي در اين مس و پرداز به گونه ديگري جلوه مي كند. مهم ترين رنگ مس و نقره، سرمه اي يا آبي تيره است. طرح ها نسبت به زمينه متفاوت و حتي متضاد بوده است و همين عامل باعث جذب مخاطبان بيش تر مي شود و تفاوت باعث خواهد شد كه نسبت به ميناكاري به گونه متفاوتي به نظر برسد.

تفاوت هاي ظاهري ميناكاري و مس و پرداز

  • در ميناكاري تمامي قسمت هاي محصول پوشانده و لعاب داده مي شود ولي در مس و پرداز فقط بخشي از محصول اين گونه است.
  • طرح هاي مس و پرداز پرندگان و گل ها و درختان بوده ولي ميناكاري خطوط نازكي هستند كه روي محصول نقش مي بندند.
  • سبك هاي ميناكاري متنوع بوده و مي توان از ميان آن ها به سبك هاي اسليمي، ختايي، ختايي – اسليمي، گل و مرغ، گل و مرغ و ختايي اشاره كرد.
  • طرح هاي ختايي تركيبي از گل و برگ كه به شكل هاي متنوع بر محصول ترسيم مي شود.
  • مهم ترين رنگ ميناكاري آبي و سفيد است كه طرح هاي نقره و پرداز هم روي آن كار مي شود.
  • طرح هاي مس و پرداز درشت تر هستند و خطوط و دايره ها نسبت به ميناكاري هم كمتر بوده و برجسته و آشكارتر هستند.
  • تفاوت ميناكاري و مس و پرداز

محصولات مس و پرداز براي دكوراسيون مناسب هستند

تفاوت هاي ساخت ميناكاري و مس و پرداز

در ميناكاري، بعد از اين كه محصولات آماده شدند، لعاب داده نمي شوند. در حالي كه در مس و پرداز بعد از اين كه محصول آماده شده و رنگ آميزي شد، لعاب داده و رنگ آميزي شده و پرداخت مي شود تا عالي و بي نظير به نظر برسد. در ميناكاري از جواهرات هم استفاده مي شود ولي در مس و پرداز اصلا اين روش به كار نمي رود. در هر دو هنر مي توان گفت محصولاتي كه به بازار عرضه مي شوند خيلي زياد است.

تفاوت قيمت محصولات ميناكاري و مس و پرداز

قيمت محصولات ميناكاري و مس و پرداز نسبت به ساير هنرها مانند فيروزه كوبي كمتر است. البته عوامل مختلفي در قيمت محصولات تاثيرگذار است و مي توان به اندازه محصول، طرح، مدل و جنس و مواد اوليه اشاره هم كرد.

نتيجه گيري

ما در اين مقاله هر دو هنر ميناكاري و مس و پرداز را باهم مقايسه كرديم و متوجه شديم كه هر دو بهم خيلي شبيه هستند ولي از جهاتي نسبت متفاوت اند. در ميناكاري بعد از رنگ آميزي، محصول لعاب داده شده و پرداخت مي شود ولي در مس و پرداز اين كارها وجود ندارد. حتي در ميناكاري از جواهرات هم استفاده شده ولي در مس و پرداز اين كارها اصلا انجام نمي شود ولي محصولات مس و پرداز زيبا بوده و باعث جلب توجه خريدار و مشتري مي شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *